Pages

22.12.17

Maltalla koko perheen lomalla

Me tosiaan reissasimme Maltalle koko ison perheemme kanssa Lokakuussa. Lokakuu on oikein hyvä aika matkustaa Maltalle säiden puolesta. Kohteessa on lämmin sekä yöllä ja päivällä, mutta ilma ei ole liian kuuma. Tykästyimme kohteeseen ja olimmekin kaikki 15 henkeä Maltalla ensimmäistä kertaa. Mitään ihmeellistä maassa ei kuitenkaan mielestämme ole, mutta maa tarjoaa säänsä puolesta loistavat puitteet lomailuun, varsinkin Suomen kylmän kesän jälkeen.

Olimme vuokranneet perheellemme Villan Maltalta. Villa Sunny Side sijaitsi n. 20 km Valletasta pohjoiseen ja oli meille oikein hyvällä sijainnilla, koska kaipasimme lomalta vain aurinkoa ja lepoa rauhaisassa ympäristössä. Villallamme oli kaksi uima-allasta, toinen aikuisille ja toinen pienempi lapsille. Villaltamme oli hieman matkaa kauppaan, mutta usein kävelimme jollain kokoonpanolla kauppaan ja kaupasta hoitoi kauppakassien kuljetus ilmaiseksi takaisin, todella näppärää. Läheinen kylä "El Mellieha" on aika pieni, mutta muutamia kauppoja ravintoloita sieltä löytyy. Rannalle on myös matkaa, mutta me emme hiekkarantoja kaipailleet. Villa oli majoituskapasiteetiltaan täydellinen meille, ja jokaiselle "parille" löytyi oma rauhallinen makuuhuone, joissa lähes kaikissa oli myös oma wc+suihku. Vauvan kanssa oma Villa oli täydellinen ratkaisu, koska kaikki oli lähellä ja talossa oli kunnon jääkaapit ja ruokien lämmitysmahdollisuudet. Vauvan sai myös aina sisälle päiväunille ja samaan aikaan sait itse ottaa aurinkoa altaalla.

Maltalla on vasemmanpuoleinen liikenne, joten omaa autoa emme vuokranneet. Kun lähdimme päiväreisulle hiljaiseen kaupunkiin ja Vallettaan, järjesti villan emäntä meille kuskin ja auton. Liikenne muutenkin maassa on aika kaoottista ja tiet huonoja, kyydissä olokin oli jo aika hurjaa. Onneksi meillä oli vauvalle kaukalo mukana ja saimme vauvaa siinä turvallisesti kuljetettua. Valletta oli ihan kivanoloinen kaupunki, meille vain sattui todella kuuma päivä, ja kapeilla kujilla sai hikoilla ihan kunnolla. Otimme Valletasta myös vesitaxin Slieman puolelle, jossa oli ihan mukavat shoppailu mahdollisuudet.
Hiljainen kaupunki oli historiallinen ja sieltä oli upeat näkymät koko saarelle. Vietimme kaupungissa aikaa tunnin ja se riitti hyvin alueen tutkiskeluun. YOYO:t muuten olivat reissussa aivan ykköset. Tuolla mukulakivilläkin menivät erittäin sujuvasti eteenpäin.

Kävimme yhdellä aamupäivän retkellä myös veneellä Blue Laguunilla. Pikku E ei tälle reissulle tullut mukaan, vaan jöi mummun kanssa Villalle. Laguunilla oli ihanan turkoosia vettä, mutta aivan hirveästi turisteja. Kävimme myös hiljaisemmassa poukamassa uimassa. Merivesi oli lokakuussa todella lämmintä, joten oli ihanaa polsia meressä oikein kunnolla.

Mietimme loman jälkeen tulisimmeko tänne uudelleen ja totesimme, että tulisimme mikäli kaipaisimme takuuvarmaa aurinkoa loppusyksystä. Syyskuussa ja lokakuun alussa Maltalla on vielä varsin lämpimät säät. Päivisin n. 25 astetta ja öisin n. 20 astetta. Meiltä toki jäi monta paikkaa kiertämättä, koska useana päivänä halusimme vain nautiskella auringosta altaalla ja kokkailla sitten ruokaa illan hämärtyessä.

Meille tämä loma oli aivan ihana perheloma ja nautimme auringosta kaikki todella paljon. Nyt sitten seuraavaa lomamatkaa suunnittelemaan. Talviloma Leville on kuitenkin jo aivan nurkan takana, ihanaa!